суббота, 4 февраля 2017 г.

ახალი რუსული საარტილერიო ბრიგადა ჩვენს მეზობლად


რუსეთის სამხედრო უწყებამ სამხრეთ-სამხედრო ოლქში 227-ე საარტილერიო ბრიგადა გაშალა. სამხედრო ნაწილის დისლოკაციის ადგილი ადიგეის დედაქალაქი, მაიკოპი იქნება. შორმსროლელი ჰაუბიცების, ზალპური ცეცხლის რეაქტიული სისტემებისა და ტანკსაწინააღმდეგო კომპლექსების გარდა, ბრიგადა უპილოთოებითა, სადაზვერვო კომპლექსებითა და მართვის ავტომატიზირებული სისტემებითაა აღჭურვილი. აღნიშნული ტექნიკის გამოყენებით, ბრიგადა ძალიან მოკლე დროში შესძლებს მოწინააღმდეგის აღმოჩენას და მისი ცეცხლით განადგურებას. როგორც რუსეთის თავდაცვის სამინისტროს წყარო იუწყება, ბრიგადის ფორმირება ჯერ კიდევ 2016 წელს დაიწყო. პროცეის დასრულებას სამხედრო უწყება მიმდინარე წლის ბოლოსთვის გეგმავს.
ამჟამად ბრიგადა აღჭურვილია МСТА-ს ტიპის 152 მილიმეტრიანი ჰაუბიცებითა და ზცრს "Ураган"-ებით. მაგრამ გავრცელებული ცნობების თანახმად, შემდეგში 227-ე არტბრიგადა "Коалиция"-ს ტიპის უახლეს თვითმავალ ჰაუბიცებსა და მოდერნიზირებულ ზცრს "Ураган-М"-ებს მიიღებს. როგორც სპეციალისტები აღნიშნავენ, ახალი ბრიგადა იქნება ერთ-ერთი პირველი სამხედრო ნაწილი, რომელიც შესძლებს ზეზუსტი საცეცხლე დაზიანების კონტურში მუშაობას.
- დღეს რუსეთის არმია ქმნის სპეციალურ ზეზუსტი საცეცხლე განადგურების კონტურს. მასში ჩართულია ყველა ზეზუსტი საცეცხლე საშუალებები და მათ შორის არტილერიაც - ამბობს სამხედრო ექსპერტი ვიქტორ მურახოვსკი - ახალი სისტემა ინფორმაციას ყველა სადაზვერვო საშუალებებიდან, მათი დაქვემდებარიდან დამოუკიდებლად, იღებს და სამიზნეებს მნიშვნელობისდა მიხედვით ანაწილებს. არტილერისტებს პოზიციებზე მყისეულად მიეწოდებათ სამიზნის კოორდინატები, ჭურვების ხარჯვის მონაცემები და თვით ქვემეხების გამართვის კუთხეები ან რაკეტის საფრენოსნო ამოცანებიც კი.

წყარო:

F-35-ების ახალი შეკვეთა 728 მილიონი დოლარით იაფი იქნება


პენტაგონმა და Lockheed Martin-მა მეხუთე თაობის გამანადგურებლის, F-35-ის, ახალი პარტიის, LRIP-10-ის ხელშეკრულება გააფორმეს. ხელშეკრულების თანახმად მწარმოებელი შემკეთს 90 ცალ გამანადგურებელს მიაწოდებს. აღსანიშნავია რომ, გამანადგურებლების საერთო ღირებულება 7,5% (728 მილიონი დოლარით) შემცირდა.
ავიამწარმოებლების განცხადების თანახმად, ფასის დაწევა წინასწარ იყო დაგეგმილი. მაგრამ მიუხედავად ამისა ტრამპის ადმინისტრაციამ აღნიშნა რომ, ფასის დაწევა პრეზიდენტ ტრამპის ჩარევის შედეგად მოხდა. შეკვეთილი გამანადგურებლებიდან 55 ამერიკის შეიარაღებული ძალებისთვისაა განკუთვნილი, მათი ღირებულების შემცირების შედეგად ამერიკელი გადასახადის გადამხდელების 455 მილიონი დოლარი დაიზოგა. 
LRIP 10-ის ფარგლებში შეკვეთილი გამანადგურებლების ფასები შემდეგნაირად გამოიყურება:
  • F-35A - 94,6 მილიონი დოლარი (LRIP 9-სთან შედარებით 7,3% შემცირებული)
  • F-35B - 122,8 მილიონი დოლარი (LRIP 9-სთან შედარებით 6,7% შემცირებული)
  • F-35C - 121,8 მილიონი დოლარი (LRIP 9-სთან შედარებით 7,9% შემცირებული). 

შესყიდვების უდიდესი კლიენტი ამერიკის შეერთებული შტატების საჰაერო ძალებია. გამანადგურებლების მიწოდება 2018 წელს დაიწყება. აღნიშნული სერიის თვითმფრინავების რაოდენობა შემდეგნაირად გადანაწილდა:
  • 44 F-35A აშშ-ს საჰაერო ძალებისთვის
  • 9 F-35B აშშ-ს საზღვაო ქვეითთა კორპუსისთვის
  • 2 F-35C აშშ-ს საზღვაო ძალებისთვის
  • 3 F-35B ბრიტანეთისთვის
  • 6 F-35A ნორვეგიისთვის
  • 8 F-35A ავსტრალიისთვის
  • 2 F-35A თურქეთისთვის
  • 4 F-35A იაპონიისთვის
  • 6 F-35A ისრაელისთვის
  • 6 F-35A სამხრეთ კორეისთვის

წყარო:


P.S. მე-10 პარტიის მიწოდების დასრულების შემდეგ მთლიანობაში სერიული მანქანების რაოდენობა 350 ერთეულს მიაღწევს, აქედან მიახლოებით 300 ცალი აშშ-ს შეიარაღებული ძალებისთვის იქნება განკუთვნილი.

ძირითადი ფაქტებისა და რაოდნეობების შესახებ ბლოგზე უკვე ვწერდი:

пятница, 3 февраля 2017 г.

F-35A-მ პირველად ისროლა ჰაერი-ჰაერი ტიპის რაკეტა AMRAAM AIM-120

2017 წლის 31 იანვარს ეგლინის ავიაბაზაზე (Eglin AFB) ბაზირებულმა გამანადგურებელთა 33-ე ფრთის კუთვნილმა  F-35A-მ პირველად განახორციელა ჰაერი-ჰაერი კლასის რაკეტის, AMRAAM AIM-120-C5 გაშვება. ეს გამანადგურებლის ოპერატიული მზადყოფნისკენ გადადგმული კიდევ ერთი ნაბიჯია (თუმცაღა 33-ე FW ბოლომდე ოპერატიული ქვედანაყოფი არაა).

წყარო:
F-35A Fires First Air-to-Air Missiles

საფრანგეთის სახმელეთო ჯარების ტექნიკის გამართულობის დონე დაბლა იწევს


როგორც ფრანგული რესურსი “opex360.com” სტატიაში სახელწოდებით “Les hauts et les bas des taux de disponibilite des vehicules de l’armee de Terre”-ში იუწყება, საფრანგეთის შეიარაღებული ძალების შეიარაღებაზე მყოფი ტექნიკის უმეტესი ნომენკლატურის გამართულობის შესახებ მონაცემების მისაღებად ერუვნული ყრილობის დეპუტატს, კორნიუ-ჟენტინს, ერთი წელი მოცდა მოუწია, მაგრამ მონაცემები 2015 წლისა მიიღო. და ამ ციფრების გათვალისწინებით საფრანგეთის არმიაში საკმაოდ არასახარბიელო მდგომარეობაა.
ზოგიერთი ტექნიკის გამართულობის მაჩვენებლები 2012 წლის მონაცემებთან შედარებით გაზრდილიც კია. მაგალითად ტანკ Leclerc-ების გამართულობა სამი წლის წინანდელთან შედარებით გაზრდილია (57% ნაცვლად 65%). ზრდა ასევე აღინიშნება ჯავშანმანქანა AMX-10RC-სა (45% ნაცვლად 55%) და ორწევრიან მუხლუხებიან სატრანსპორტო მანქანა VHM-საც (იგივე BvS-10) (47% ნაცვლად 76%).
სხვა მხრივ, 2014-იდან 2015 წლებში მდგომარეობა არ იყო მსგავსი. AMX-10RC-ს გამოკლებით, სხვა ზემოთაღნიშნული ტექნიკის გამართულობის დონე დაბლა იწევდა. მაგალითად, ტანკ Leclerc-ებისთვის ის 74%-დან 65%-მდე შემცირდა. ამ პრეიოდში თითქმის მთელი სახმელეთო ტექნიკის გამართულობის დონე ეცემოდა. 2012 წელს ზრდისა და 2015 წელს დაცემის შემდეგ, 155 მილიმეტრიანი თვითმავალი საარტილერიო დანადგარის, CAESAR-ისა და ჯავშანმანქანა VBCI-ს (შედარებით ახალი ტექნიკის), გამართულობა, რომელიც 2012 წლისთვის 81% უდრიდა, რამდენამდე შემცირდა და შესაბამისად 66% და 76% შეადგინა.
იგივენაირი მდგომარეობაა ჯავშანმანქანა PVP-ს პარკშიც, რომელიც კონსტრუქციული ხარვეზების გამო დაზარალდა, რამაც მანქანების ქარხანაში დაბრუნება გამოიწვია. მისი გამართულობის დონე 2015 წელს ერთი წლის წინანდელთან არსებულ 52%-თან შედარებით, 41%-მდე დაეცა. 2012 წელს ეს დონა 50% უდრიდა.
ჯავშანმანქანა VBL-ის გამართულობა 2012 წლის დონის შესაბამისი იყო და 56% უდრიდა. თუმცაღა ამ დონემ 2013 წელს 65% მიაღწია.
იგივე შეიძლება ითქვას სატრანსპორტო საშუალებების შესახებ. თუ ორწევრიანი სატრანსპორტო Hagglunds Bv 206LOG-ისთვის 2015 წლის მონაცემები უკეთესი იყო ვიდრე 2012 წლისა, სხვა სახის ტექნიკისთვის სიტუაცია ნელ-ნელა უარესდებოდა. ეს ეხება სატვირთოებს Kerax, PCM SISU (ტანკმზიდი), TRM-1000, TRM-700/100 და GBC-180. მოხლოდ მსუბუქი სადაზვერვო მანქანა VLRA-ს სანიტარული ვერსია წარმოადგენს განსაკუთრებულ გამონაკლისს, რადგანაც მისმა გამართულობამ 61% შეადგინა, რაც წინა სამ წელთან შედარებით უკეთესი მაჩვენებელია (2012 წელს 40,55%, 2013 წელს 37,32% და 2014 წელს 45%).
2013-2014 წლებში მრავალმიზნობრივი სატვირთო, Iveco PPT-ს გამართულობის დეონე რამდენადმე შემცირდა და 74%-დან 65%-მდე დაეცა.
და ბოლოს, ჯავშანმანქანა VAB-ის გამართულობამ ტეხილი შეასრულა და ეს არავის არ გაკვირვებია. 2012 წელს მან 52%-ს მიაღწია, 2013 წელს - 43,9%, 2014 წელს 55% და 2015 წელს 44,5%. აღსანიშნავია რომ, ამ პერიოდში ამ მანქანების რაოდენობა 3591 ცალიდან 2582 ცალამდე შემცირდა. ანალოგიური მდგომარეობაა VAB-ის სანიტარული ვარიანტისთვისაც, რომლის გამართულობაც ბოლო ოთხი წლის განმავლობაში 15% შემცირდა და 46% შეადგინა.


წყარო:

среда, 1 февраля 2017 г.

კონგოს დემოკრატიულ რესპუბლიკაში ჩამოვარდნილი Ми-24В-ს ფოტოები

27 იანვარს კონგოში ჩამოვარდნილი ვერტმფრენის ფოტოები (ინცინდენტის შესახებ გუშინ ვწერდი - ონგოს რესპუბლიკაში ქართული ეკიპაჟით მართული ვერტმფრენი Ми-24В ჩამოვარდა). დაზიენებების მიხედვით მართლა ხეებს წამოედო, რაკეტის დაზიანება არ აღენიშნება.

ზოგიერთი თანამედროვე ტანკის საწვავის სისტემა


M1A1-ის საწვავის სისტემა

ტანკის ძრავის საწვავის ავზები (მთლიანი ტევადობა 1909 ლიტრი) შემდეგნაირადაა განთავსებული: წინ მარჯვნივ 566 ლიტრი (1), წინ მარცხნივ 403,3 ლიტრი (2) და უკან 940 ლიტრი. უკანა ავზი ოთხი განცალკევებული განყოფილებისგან შესდგება - მარჯვენა სპონსონური ავზი 171 ლიტრი (3), ძრავის მარჯვენა ავზი 216,1 ლიტრი (4), ძრავის მარცხენა ავზი 328,9 ლიტრი (5) და მარცხენა სპონსონური ავზი 223,3 ლიტრი (6).
მძღოლ-მექანიკოსს ავზების გადამრთველის (7) გადართვით საწვავის მაჩვენებელზე (8) შეუძლია ნახოს რამდენად სავსეა თითოეული ავზი. საწვავის მაჩვენებელი (8) გადამრთველზე (7) ამორჩეული ავზის საწვავის რაოდენობას უჩვენებს. ორივე, გადამრთველიც (7) და დონის მაჩვენებელიც (8), მძღოლ-მექანიკოსის მონაცემთა დაფაზეა (9) განთავსებული. მძღოლ-მექანიკოსის მონაცემთა დაფაზე (9) განთავსებული საწვავის დაბალი დონის მანჩვენებელი შუქი (10) (ჩვენებურად წითელი), ირთვება მაშინ, როდესაც უკანა ავზში საწვავის 1/8 ნაწილია დარჩენილი. დაბალი დონის მაჩვენებელი წითელი შუქის (10) გამორთვა უკანა ავზში საწვავის 3/8-ით შევსების შემდეგ ავტომატურად ხდება.


ძრავა მხოლოდ უკანა ავზის საწვავით იკვებება. ძრავაში განთავსებული ორი ტუმბო (11) ძრავის ჩართვისას ავტომატურად ირთვება და ითიშება როდესაც ძრავა მუშაობას წყვიტავს. არსებობს კიდევ ერთი ტუმბო (12), რომელიც წინ მდებარე ორივე ავზს ემსახურება. როდესაც საწვავის დაბალი დონის მაჩვენებელი შუქი (10) ჩაირთვება მძღოლ-მექანიკოსმა ავზის გადამრთველი (7) წინა ავზებზე უნდა გადართოს, რის შემდეგაც ამორჩეული ავზიდან საწვავის გადაქაჩვა მოხდება უკანა ავზში. მანქანის ძრავა საწვავის გადაქაჩვის მომენტში უნდა მუშაობდეს.
ტანკის ძრავაში შესაძლებელია შემდეგი სახის საწვავის გამოყენება:
კონტინენტრუ ამერიკაზე:
-6-დან +45 გრადუსამდე ცელსიუსით - DF-2 ან JP-8
-32-იდან -6 გრადუსამდე ცელსიუსით - DF-1 ან ASTM D  975 Grade 1-D
-32-ის ქვევით - JET A-1 ან VV-F-800 Grade DF-A
დანარჩენ ქვეყნებში:
-6-დან +45 გრადუსამდე ცელსიუსით - DF-2 ან JP-8
-23-დან -6 გრადუსამდე ცელსიუსით - აურიეთ ერთი-ერთზე NATO F-54 და F-34, ან F-35, F-44, F-58 ან ASTM D1655 Grade Jet-A-1. თუ გადარევა შეუძლებელია გამოიყენეთ სუფთა NATO F-34 ან F-35, F-44, F-58 ან ASTM D1655 Grade Jet-A-1.
-23-იდან -32 გრადუსამდე ცელსიუსით - NATO F-34 ან F-35, F-44 ან ASTM D1655 Grade Jet-A-1
-32 გრადუსზე ქვემოთ - ASTM D1655 Grade Jet-A-1.



Leopard-2A4/A5/A6 -ის საწვავის სისტემა

1 - საწვავის ჩასასხმელი ყელი; 2 - საწვავის მეორადი ავზი; 3 - საწვავის პირველადი (უხეში) ფილტრი; 4 - საწვავის ძირითადი ავზი; 5 - გასანიავებელი კლაპანი; 6 - მიმწოდებელი ავზის მკვებავი ტუმბო; 7 - საწვავის მიმწოდებელი ავზი; 8 - ავზის დაცლის - გავსების ონკანი; 9 - საწვავის ტუმბო; 10 - საწვავის შესხურების საქშენები ძრავაში; 11 - საწვავის გაგრილების სისტემა; 12 - საწვავის ძირითადი ფილტრი; 13 - შემასხურებელი ტუმბო; 14 - საწვავის ფილტრის გამათბობელი; 15 - ავზის ამომრჩევი ონკანი; 16 - გაზის სატერფული
ტანკის ძირითადი (4) და მეორადი ავზები (2) მოქნილი მილებითა და შლანგებით ავზების მარჯვენა და მარცხენა ჯგუფებადაა გაყოფილი. სულ სისტემაში 1160 ლიტრი დიზელის საწვავი ეტევა: მეორადი მარცხენა ავზი (2) - 230 ლიტრი, მეორადი მარჯვენა ავზი (2) - 350 ლიტრი, მარჯვენა ძირითადი ავზი (4) - 250 ლიტრი, მარცხენა ძირითადი ავზი (4) - 280 ლიტრი, საწვავით კვების ავზი (7) - 50 ლიტრი.
ორივე ძირითად საწვავის ავზს საკუთარი საწვავის ტუმბო გააჩნია, რომლებიც ერთმანეთისგან დამოუკიდებლად მუშაობენ და საწვავით კვების ავზს აწვდიან საწვავს. საწვავით კვება საწვავის ამომრჩევი ონკანის პოზიციაზეა დამოკიდებული - როდესაც საწვავის ამომრჩევი ონკანი (15) „მარჯვენა/მარცხენა“, ანუ საშუალო პოზიციაზეა, მაშინ ავზების ორი ჯგუფი ელასტიკური არხის მეშვეობით უკავშირდებიან ერთმანეთს. ამ პოზიციაზე მარცხენა ტუმბო ავზთა ორივე ჯგუფიდან ექაჩება საწვავს. როდესაც ონკანის (15) სახელური „მარცხენა“ პოზიციაზეა, მაშინ საწვავით კვება მხოლოდ ავზთა მარცხენა ჯგუფითან ხდება. ონკანის სახელურის „მარჯვენა“ პოზიციაზე დაყენების შემთხვევაში მარცხენა ტუმბო მუშაობას წყვიტავს, ირთვება მარჯვენა ტუმბო და შესაბამისად საწვავის მიწოდება ავზების მარჯვენა ჯგუფიდან ხორციელდება.
მძღოლ-მექანიკოსის მონაცემთა დაფაზე არსებობს ავზების გადამრთველი (c), მისი შუა პოზიციაზე დაყენების შემთხვევაში საწვავის მაჩვენებელის (a) გარეთა ციფრები ყველა ავზში საწვავის საერთო რაოდენობას უჩვენებს (მაქსიმუმ 1000 ლიტრამდე). გადამრთველის (c) მარცხნივ გადართვის შემთხვევაში მაჩვენებლის შკალის (a) გარეთა მარცხენა ციფრები ავზების მარცხენა ჯგუფის საწვავის რაოდენობას უჩვენებს. მარჯვნივ გადართვისას ავზების მარჯვენა ჯგუფის საწვავის რაოდენობას შკალის მარჯვენა შიდა ციფრები უჩვენებს.
თუ საწვავით კვების ავზში 45 ლიტრზე ნაკლები საწვავია დარჩენილი, მაშინ მონაცემთა დაფაზე წითელი შუქი (b) ირთვება, დამატებით ყურადღებისთვის ზედა და ქვედა შუქბი მორიგეობით ციმციბენ.
ტანკის ძრავა შემდეგი სახის საწვავს მოიხმარს:
-8 გრადუსამდე - დიზელი NATO F-76
-8 გრადუსზე ქვემოთ - დანამატი F-34 გადაურიეთ F-76-თან ერთი-ერთზე.



Т-80УД საწვავის სისტემა 

საწვავის ავზების ტევადობა - სულ შიდა ავზები - 740ლ, აქედან წინა ავზები - 390ლ, უკანა ავზები - 350ლ. გარეთა საწვავის ავზებში დამატებით- 560ლ. მთლიანად მანქანაში - 1300ლ. დამატებით მანქანაზე შეიძლება 370 ლიტრის ტევადობის დასაკიდი საწვავის კასრების დამაგრება.

საწვავის სისტემა შესდგება: 1 - წინა მარცხენა ავზი; 2 - წინა მარჯვენა ავზი; 9 - მარჯვენა შუა ავზი; 17 - უკანა მარჯვენა ავზი; 18 - უკანა მარცეხნა ავზი; 21 - კიჩოს ავზაკი; 26 - საწვავის გარეთა ავზები; 3 - ონკანიანი საწვავის გამმართველი ტუმბო; 4 - საწვავის გამანაწილებელი ონკანი; 5 - ჩასასხმელი ფილტრი; 6 - ხელის საწვავგადამტუმბი ტუმბო (РНМ); 7 - ბენზინის ცენტრიდანული ტუმბო (БЦН); 8 - გამათბობლის გამომრთველი ონკანი; 10 - საწვავმზომი გადამწოდი; 11 - სადრენაჟო ნაკვეთური; 12 - გამათბობლის გამომრთველი ელექტროსარქველი; 13 - გამათბობლის კლაკნილას გამომრთველი ონკანი; 14 - საწვავის გამათბობელი კლაკნილა; 15 - გამათბობლის ფრქვევანა; 16 - გამათბობლის წვის კამერა; 19 - თერმო-კვამლური აპარატურის (ТДА) ჩამრთველი სარქველი; 20 - ზუსტი გაწმენდი ფილტრი; 22 - უკუსარქველი; 23 - საწვავამომქაჩი ტუმბო; 24 - საწვავის უხეში გაწმენდის ფილტრი; 25 - გარეთა ავზების გამომრთველი ონკანი; 27 - ჰაერის გამომშვები საცობი; 28 - საწვავით გამართვის მოწყობილობა; 29 - კასრი; 
სისტემა შიდა და გარე ავზებისგან შესდგება, ის უზრუნველყოფს ძრავის კვებას როგორც ცალკე თითოეული ჯგუფიდან, ასევე ორივე ჯგუფიდან ერთდროულად. 
ყველა შიდა და გარე ავზები ჯგუფებად  მილებითაა ერთმანეთთან შეერთებული.
გარეთა ავზები მილებით ავზის უკანა ჯგუფთანაა შეერთებული. ამას გარდა, ყველა ავზი სადრენაჟო მილგაყვანილობით შეერთებულია სადრენაჟო ავზაკთან.
ავზების წინა ჯგუფი შესდგება წინა მარჯვენა ავზისგან (2), 160 ლიტრი, ავზს-სტელაჟისგან, 90 ლიტრი და მარცხენა წინა ავზისგან, 140 ლიტრი.
ავზების უაკანა ჯგუფი შესდგება - უკანა მარცხენა ავზისგან (18), 190 ლიტრი, მარჯვენა უკანა ავზი (17), 160 ლიტრი.
გარეთა ავზები (26) მუხლუხების ზედა ფრთებზეა განლაგებულია და მთლიანობაში 560 ლიტრას იტევს.
საწვავის რაოდენობის განსაზღვრა მძღოლ-მექანიკოსის მონაცემთა დაფაზე განთავსებული მაჩვენებლით (25) ხდება. შიდა ავზების ჯგუფებში საწვავის რაოდენობის დასადგენად, აუცილებელია მონაცემთა დაფაზე არსებული ღილაკის (26) გადართვა სასურველი ავზების ჯგუფზე (უკანა ავზები, წინა ავზებიი).
საწვავგამანაწილებელი ონკანის პოზიციისგან დამოუკიდებლად, სისტემა ჯერ გარეთა ავზების საწვავის ხარჯვას ახდენს და ამის შემდეგ იწყებს შიდა ავზების გამოყენებას.
საჭიროების შემთხვევაში, შესაძლებელია გარეთა ავზების შიდა ავზებისგან გათიშვა, ამ დროს გარე ავზები ძრავის კვებაში არ მონაწილეობენ. ამისთვის უკანა მარცხენა ავზზე განთავსებული ონკანი (25) გამოიყენება.
ძრავაში შესაძლებელია შემდეგი სახეობის საწვავის გამოყენება:
ძირითადი, პირდაპირი გამოხდის დიზელის საწვავი - ДЛ, ДЗ, ДА.
რეაქტიული ძრავის საწვავი - ТС-1
ბენზინი - А-76, А-72, АИ-93 (გამოყენებულ დიზელის საწვავთან ნაზავში)



Т-72Б-ს საწვავის სისტემა (Т-90-ზე ანალოგიურია, მცირედი ცვლილელბებით)

ტანკზე ავზების ორი ძირითადი ჯგუფია - შიდა და გარე ავზთა ჯგუფები. ორივე ჯგუფი მთლიანობაში 1200 ლიტრ საწვავს იტევს. შიდა ავზებში 705 ლ, ხოლო გარეთა ავზებში 495ლ. გარეთა ავზები ფოლდის დაშტამპული ფურცლებისგანაა შეკერილი და კოროზიის ასაცილებლად შიგნიდან ბაკელიტს ლაქითაა დაფარული, შიდა ავზები ალუმინისაა და გარედანაა შეღებილი. ამას გარდა მანქანაზე შესაძლებელია 200 ან 275 ლიტრი ტევადობის გარეთა, დამატებითი ორი საწვავის კასრის დამაგრება. შესაბამისად საწვავის რაოდენობა 1600 ან 1755  ლიტრს შეადგენს.
ავზების შიდა ჯგუფი შემდეგი ავზებისგან შესდგება - მარცხენა წინა ავზი, განთავსებულია ტანკის ცხვირში, მძღოლ-მექანიკოსის სავარძლის მარცხნივ, მარჯვენა წინა ავზი, განთავსებულია ტანკის ცხვირში, მძღოლ-მექანიკოსის სავარძლის მარჯვნივ, შუა ავზ-თარო, განთავსებულია კორპუსის წინა ნაწილში, მძღოლ-მექანიკოსის სავარძლის მარჯვნივ, შუა ავზ-თარო, განთავსებულია ძრავა-ტრანსმისიისა და საბრძოლო ნაკვეთურს შორის.
ავზების გარეთა ჯგუფი 5 ავზისგან შესდგება, რომლებიც მანქანის მარჯვენა ბორტზე, მუხლუხებსზედა თაროზეა განთავსებული.
მანქანას ასევე უყენია 12 ლიტრი ტევადობის გაფართოებადი ავზი, რომელშიც, მაღალ ტემპერატურებზე, საწვავის გაფართოების შემთხვევაში საწვავის ნამატი გადაედინება. ძრავის კვებაც უშუალოდ ამ ავზაკიდან ხორციელდება.

1, 2, 4, 6, 9 - გარეთა ავზები; 3 - წინა ავზ-თარო; 5, 7 - დამატებითი საწვავის კასრები; 11 - შუა ავზ-თარო; 10 - წინა მარცხენა ავზი; 8 - წინა მარჯვენა ავზი; 12 - ძრავა;
ძრავის მუშაობის დროს საწვავის ტუმბო საწვავს თავდაპირველად მარჯვენა წინა ავზიდან ექაჩება, რის შედეგადაც ავზში გაუხშოება ხდება, რაც იწვევს მასში საწვავის მარჯვენა წინა და წინა ავზ-თაროდან გადადინებას, რაც თავის მხრივ ამ ავზებშიც იწვევს გაუხშოებას, რის შედეგადაც მათში შუა ავზ-თაროდან საწვავის გადადინება ხდება და ასე თანმიმდევრობით. რის შედეგადაც პირველი იცლება ავზი, რომელიც სისტემაში სულ ბოლოსაა მიერთებული, ეს შეიძლება მარცხენა გარეთა დამატებითი კასრი ან გარეთა მეხუთე ავზი ან შუა ავზ-თარო იყოს, რომელიც, საწვავის კლებასთან ერთად, მოცურავე სარქვლის გავლით, ატმოსფერული ჰაერით ივსება.
საწვავგამანაწილებელი ონკანის დანიშნულებაა საწვავამომქაჩველ ტუმბოსთან ძრავის მიერთება და მისგან საწვავის სისტემის გამოთიშვა. ასევე საჭიროების შემთხვევაში ჩამოსასხმელი შტუცერიდან, БЦН (ცენტრიდანული ბენზინის ტუმბო) ტუმბოს გამოყენებით, საწვავის გადასაქაჩავად.
ონკანის სახელურს სამი პოზიცია გააჩნია:
1 -  „ავზები ჩართულია“ (ამ დროს ონკანის ისარი ტანკის კიჩოსკენაა მიმართული). ამ მდგომარეობაში ხორციელდება მთელი სისტემიდან საწვავის თანმიმდევრობითი გამომუშავება.
2 - ამოტუმბვა БЦН-იდან (ონკანის ისარი ზემოთაა მიმართული). ამ მგომარეობაში ჩართული БЦН ტუმბოთი, ჩამოსასხმელი შტუცერიდან, მასზე მიერთებული ჩამოსასხმელი შლანგით სისტემიდან საწვავის გადაქაჩვა ხდება სხვა ტანკში ან სხვა რაიმე ჭურჭელში.
3 – „ავზები გადაკეტილია“ (ონკანის ისარი ქვემოთაა მიმართული). ამ მდგომარეობაში ძრავისგან ყველა ავზი გამოთიშულია.
გარეთა საწვავის გადამკეტი ონკანის დანიშნულებაა გარეთა ავზების საწვავით კივების სისტემისგან გამორთვა/ჩართვა. 
ონკანს ორი პოზიცია გააჩნია:
1 – „ჩართული“ - ამ დროს გარეთა ავზები შიდა ავზებზეა მიერთებული და წინა გარეთა ავზიდან საწვავი შუა ავზ-თაროში გადაედინება.
2 – „გამორთულია“ - ამ დროს გარეთა ავზები შიდა ავზებისგან გათიშულია და ძრავას მხოლოდ შიდა ავზები კვებავენ. ატმოსფერული ჰაერი საწვავის ხარჯვასთან ერთად შუა ავზ-თაროში მიეწოდება.
ძრავა შემდეგი სახის საწვავს მოიხმარს:
საზაფხულო ექსპულატაციისთვის - დიზელის საწვავი Л-0,1, ან 3-0,2 მინუს 35
ზამთრის ექსპულატაციისთვის - დიზელის საწვავი 3-0,2 მინუს 35, ან 3-0,2 მინუს 45 ან А-0,2
ზამთრისა და ზაფხულის ექსპულატაციისთვის დიზელის საწვავის არ არსებობის შემთხვევაში დასაშვებია  ТС-1, Т-1, Т-2 საწვავების და არაეთილირებული А-72 მარკის ბეზნინის ან მათი ნაზავის გამოყენება.

გამოყენებული მასალა - აღნიშნული ტანკების ტექნიკური აღწერილობისა და ექსპულატაციის ინსტრუქციები.

ჩინური ავიამზიდები

ახალი ჩინური ავიამზიდის მშენებლობის ამსახველი საკმაოდ საინტერესო ვიდეო. ვიდეოში ასევე ნაჩვენებია მშენებარე და მწყობრში მყოფ ავიამზიდებს შორის ვიზუალრი განსხვავებები (ავიამზიდებს შორის ვიზუალურ სხვაობებზე გასული წლის ნოემბერში უკვე ვწერდი ბლოგზე - ჩინური Copy + Paste - ანუ ავიამზიდ Liaoning-ის (ყოფილის რუსული "ვარიაგი") კლონი). ვიდეო ჩინურადაა მაგრამ საკმაოდ საინტერესოა და გასაგებია.


P.S. აი ის მომენტი ჩინეთმა რო შესძლო ახალის აწყობა და რუსეთი რო ისევ იმ ძველს აწვალებს.

вторник, 31 января 2017 г.

დღის ფოტო - ბრიტანეთის სამეფო საჰაერო ძალების F-35B

ბრითანეთის სამეფო საჰაერო ძალების F-35B

კონგოს რესპუბლიკაში ქართული ეკიპაჟით მართული ვერტმფრენი Ми-24В ჩამოვარდა

კონგოს დემოკრატიული რესპუბლიკის აღმოსავლეთ ნაწილში, ჩრდილოეთ კივუს პროვინციის მთიან ადგილას, გომადან 100 კილომეტრით ჩრდილოეთით, 2017 წლის 27 იანვარს კონგოს დემოკრატიული რესპუბლიკის საჰაერო ძალების ორი Ми-24 ჩამოვარდა. როგორც ბელგიური საინფორმაციო სააგენტო, Belga, იუწყება, ვერტმფრენები მემბოხეთა დაჯგუფება M23-ის აღმოსაჩენად სადაზვერვო ფრენას ახორციელებდნენ, ერთ-ერთმა ვერტმფრენმა, 500 მეტრი სიმაღლეზე, მთა მიკენოს რაიონში,  მზიდი ხრახნი ხეებს წამოდო და კატასტროფა განიცადა. მერე ვერტმფრენმა, პირველ მანქანასთან ვიზუალური კავშირის დაკარგვის შემდეგ, მისი ძებნა განახორციელა და სავარაუდოდ ისიც ხეებს წამოედო. თუმცაღა სხვა წყაროების თანახმად ვერტმფრენები მემაბოხეებმა საზენიტო-სარაკეტო კომპლექს "Стрела"-თი ჩამოაგდეს.

როგორც ქართული ინტერნეტრესურსი Interpressnews იუწყება, ერთი ვერტმფრენის ეკიპაჟი ქართველებისგან შესდგებოდა, ხოლო მეორისა ბელორუსიელებისგან. ქართულმა ეკიპაჟმა ავარიული დაშვება განახორციელა, ხოლო ბელორუსიელთა ვერტმფრენმა კატასტროფა განიცადა. ცნობილია რომ ბელორუსიელთა ვერტმფრენში მყოფი ეკიპაჟის ხუთივე წევრი (ბელორუსიელი ეკიპაჟის სამი წევრი და კონგოს არმიის ორი ოფიცერი) დაზარალდნენ. ქართული ვერტმფრენის ბორტზე ოთხი ადამიანი (სამი ეკიპაჟის წევრი და ერთი კონგოელი ოფიცერი) იმყოფებოდა, 30 იანვრამდე ისინი უგზოუკვლოდ დაკარგულად ითვლებოდნენ. 27 იანვრიდან მოყოლებული ძლიერი წვიმები ვერტმფრენის ძიებას ართულებს.
ინფორმაცია საქართველოს თავდაცვის სამინისტრომაც დაადასტურა. სამინისტრომ ასევე განაცხადა რომ პილოტებს არანაირი კავშირი არა აქვთ სამხედრო უწყებასთან და კონგოს რესპუბლიკაში როგორც კერძო პირები ისე იმყოფებიან.
როგორც სამხრეთ აფრიკული სამხედრო რესურსი იუწყება, პირველი Ми-24-ის ჩამოვარდნის ადგილი 27 იანვარს, გაეროს მისიაში შემავალმა სამხრეთაფრიის კუთვნილმა ორმა ვერტმფრენმა Denel Rooivalk-მა აღმოაჩინა, რის შემდეგაც ბელორუსიელთა ეკიპაჟის ხუთივე წევრი, სამხრეთაფრიკულმა ვერტმფრენა Oryx-მა, გომაში მდებარე ჰოსპიტალში გადააფრინა.
დაუდასტურებელი ცნობის თანახმად ერთ-ერთი ვერტმფრენის ეკიპაჟი ამბოხებულებმა ტყვედ აიყვანეს და დახვრიტეს.


წყარო:

MV-22 Osprey-ს პირველი საბრძოლო დანაკარგი



დონალდ ტრამპის მიერ სანქცირებულ პირველ ანტიტერორისტულ ოპერაციას, რომელიც ცენტრალურ იემენში, ალ-ქაიდის წინააღმდეგ განხორციელდა, ამერიკელთა მსხვერპლი მოჰყვა. ამას გარდა ოპერაციის მსვლელობისას დაკარგული იქნა კონვერტოპლანი MV-22 Osprey, რაც ამ მანქანისთვის პირველი საბრძოლო დანაკარგია. 
როგორც ცნობილია, 28 იანვარს ღამით, ცენტრალურ იემენში, კონვერტოპლან MV-22 Osprey-ს გამოყენებით, სპეცოპერაცია Navy SEAL Team 6 განახორციელა. როგორც New York Times იტყობინება, სამიზნეს ორგანიზაციის შტაბბინა წარმოადგენდა, სწორედ ამიტომაც დაბომბვის ნაცვლად სპეცრაზმის გამოყენება გადაწყდა (პირველ რიგში მნიშვნელოვანი დოკუმენტური ინფორმაციის მოპოვების და მეორეს მხრივ მშვიდობიან მოსახლეობაში მსხვერპლის თავიდან აცილების მიზნით). ოპერაცია უმთვარო ღამით განხორციელდა, რათა სპეცრაზმს მაქსიმალურად გამოეყენებინა ღამით ბრძოლის უპირატესობები. ბრძოლას ალ-ქაიდას 14 წევრი ემსხვერპლა, ასევე დაიღუპა ამერიკული სპეცრაზმის ერთი და დაიჭრა სამი მებრძოლი. ჯგუფის ევაკუაციის დროს, MV-22 Osprey-მ, მტრის ცეცხლისგან მიღებული ძლიერი დაზიანებების გამო, ვერ მოახერხა აფრენილიყო. ავარიის შედეგად კონვერტოპლანის ეკიპაჟის ორი წევრი დაშავდა (ან მოწინააღმდეგის ცეცხლის შედეგად დაიჭრა). ამერიკულმა ბომბდამშენებმა ხმელეთზე დატოვებული MV-22 Osprey-ს ნარჩენები სრულიად გაანადგურეს.

წყარო:

понедельник, 30 января 2017 г.

დემოკრატია პოლონეთში მიემგზავრება

პოლონეთში აშშ-ს არმიის ბრიგადამ უკვე დაიწყო განთავსება, უახლოეს მომავალში ბრიგადა მთლიანი შემადგენლობით გაიშლება. ქვემოთ ფოტოებზე გადასასროლად გამზადებული ტექნიკაა გამოსახული


გერმანიაში გადაგზავნილი ამერიკული ტექნიკა

воскресенье, 29 января 2017 г.

Patria AMV-ს ოჯახობის ახალი წევრი

ფინური საბრძოლო მანქანა Patria AMV-ს ახალი ვერსია, სახელწოდებით Patria AMV 28a. მანქანის პრეზენტაცია 20 დღის შემდეგ, IDEX 2017-ზე მოხდება. მწარმოებელმა ჯავშანმანქანის კორპუსი დააგრძელა და ბორტების ჯავშანდაცვა გააძლიერა. ასევე დაყენდა 30 მილიმეტრიანი ავტომატური ქვემეხით, Bushmaster Mk44-ით აღჭურვილი დისტანციურად მართვადი საბრძოლო მოდული Kongsberg MCT-30, მოდულზე ამას გარდა ტყვიამფრქვევ M2HB და ტსმრ Javelin-ით აღჭურვილი მცირე ზომის კოშკურა, Protector M153-ია განთავსებული.



აშშ-ს არმიამ OH-58D-Kiowa Warrior-ები პენსიაზე გაუშვა


აშშ-ს არმია, 48 წლიანი ერთგული სამსახურის შემდეგ სადაზვერვო ვერტმფრენ OH-58D-Kiowa Warrior-ს გამოემშვიდობა. მე-2 საბრძოლო საჰაერო ბრიგადაზე მიმაგრებული 82-ე საჰაერო-სადესანტო დივიზიის, 82-ე საბრძოლო-საჰაერო ბრიგადის, მე-17 კავალერისტთა პოლკის 1-ლმა ესკადრონმა თავისი 9 თვიანი მივლინება სამხრეთ კორეაში სწავლებით დაასრულა. სწავლება კორეაში, რორიგესის საროლეთზე განხორციელდა, სწავლებაში OH-58D-Kiowa Warrior-ებთან ერთად AH-64 Apache-ბი და Abrams-ებიც მონაწილეობდნენ. ამ მისიის დასრულებით დასრულდება OH-58D-Kiowa Warrior-ების კარიერა აშშ-ს არმიაში.


წყარო: